Last month of travels

30 januari 2020 - Utrecht, Nederland

Lieve allemaal,

Nu ik al meer dan twee weken weer terug in Nederland ben, werd het toch echt wel tijd voor mijn laatste blog. Het blijkt maar weer dat het lastiger is dan gedacht om een blog goed bij te houden, maar het is leuk om te horen dat sommige mensen de paar updates die ik heb geschreven hebben gelezen. In de tijd die ik nu terug ben in ons koude kikkerlandje heb ik redelijk vaak eenzelfde gesprek gevoerd: “Hoe was het in Californië?” “Heel leuk!” “Wat was het allerleukste wat je hebt gedaan?” “Uhh, geen idee… Alles?!” Het was namelijk ook allemaal heel erg leuk, daarom is het lastig om in het kort samen te vatten hoe mijn hele exchange is geweest. In ieder geval komt hier nog een laatste blog over de maand na mijn tentamens, waarin ik in Californië en door andere staten van Amerika heb gereisd. Sorry alvast, want dit laatste blog is een lang verhaal geworden.

Wat te doen als je klaar bent met tentamens? Op vakantie naar Hawaii natuurlijk! Samen met Natasha en Francesca – twee vriendinnen van UCSB – en wat van hun vrienden/huisgenoten zijn we een week naar Maui geweest, waar we met 7 mensen in een tent in het regenwoud gekampeerd hebben. Maui is één van de eilanden van Hawaii en staat bekend om de prachtige natuur en mooie stranden. Omdat het een vulkanisch eiland is – met een niet-actieve vulkaan – valt er aan de ene kant van het eiland veel regen en is dus alles groen, aan de andere kant van het eiland is het veel droger en ook wat meer toeristisch met alle stranden. Deze combinatie van regen en zon resulteerde altijd in een prachtige regenboog, wat ook terug te zien is in de nummerborden van alle auto’s op Hawaii. Wij kampeerden in het groene regenwoud praktisch naast een zwartzandstrand, heel erg gaaf! Om van de bewoonde wereld naar onze kampeerplek te komen, moesten we twee uur over een kronkelweg rijden langs watervallen en kraampjes waar ze vers tropisch fruit verkochten. Met onze jeep hebben we ook andere plekken van het eiland verkend; zo zijn we naar de top van de vulkaan boven de wolken gereden en naar een geiser. Daarnaast zijn we van een klif gesprongen, hebben we geziplined, veel op het strand gelegen, een stokoude schildpad gezien en in een waterval gezwommen. Maui is écht het paradijs waar je normaal gesproken alleen van droomt! Ik ben zo blij dat ik er echt geweest ben en die prachtige natuur en het enorm blauwe water daar met eigen ogen gezien heb!

Na ons Hawaii-on-a-budget avontuur afscheid genomen van iedereen (en van onze tent, die we daar gekocht hadden en weer op het vliegveld gedumpt hebben haha) en in mijn eentje naar San Francisco gevlogen. Voordat we naar Hawaii vertrokken had ik ook al afscheid genomen van vrienden na een laatste karaoke-avond in IV. Het voelde gek om doei te zeggen tegen de vrienden waar ik de afgelopen tijd zoveel mee op had getrokken zonder te weten wanneer de volgende keer is dat ik hen weer ga zien. Gelukkig hebben we al plannen om elkaar deze zomer weer te zien in Europa :)

In San Francisco kon ik bij Hanneke blijven slapen. Zij bleef al eerder een nachtje bij mij voor we samen naar LA gingen en aangezien ze stage loopt aan UC Berkeley kon ik nu voor een paar nachten bij haar logeren. San Francisco is echt een gave stad! Samen met Calvin en Nick – vrienden van UCSB – hebben we een paar dagen lang de stad verkend; Calvin komt uit SF en kon ons dus overal rondleiden, heel leuk! We hebben gewandeld in Muir Woods tussen megahoge bomen, hadden supermooi uitzicht op de Golden Gate Bridge vanaf Battery Spencer, zijn naar Twin Peaks en Lands End geweest en hebben geschaatst op Embarcadero en Union Square naast een hele grote kerstboom midden in de stad. Calvin heeft ons meegenomen naar lokale restaurants en we hebben bubble tea gedronken. In het weekend kreeg ik van Hanneke een rondleiding door Berkeley en zijn we naar alle toeristische plekken in SF geweest, zoals Pier 39, Chinatown en met de tram naar Lombard Street. Ook met Hanneke en haar huisgenoot nog een keer naar een muziekcafé geweest en een andere dag gewandeld in de natuur buiten San Francisco, waar we prachtig uitzicht over de hele stad en “bay area” hadden. Op de laatste avond heb ik nog samen met een vriendin Emilie en andere mensen van UCSB gegeten en zelfs bier (in een café, zonder ID te laten zien! Had ik eerder moeten proberen!) gedronken, waarna ik met een redelijk creepy nachtbus naar LA terug ben gegaan. Daar kwam ik ’s ochtends vroeg aan in een wijk waar veel daklozen in tentjes sliepen, dus ik heb tot het licht werd in de MacDonald’s gezeten en daarna heb ik met al mijn bagage de hele dag door de stad gelopen/koffie gedronken in een cafeetje tot het tijd was om mijn moeder en zusje op te wachten op het vliegveld.

Mama en Elsa kwamen me dus opzoeken voor kerst, zo leuk! Zo heb ik – in Amerika, in mijn huis in IV – Sinterklaas en kerst met familie gevierd, met cadeautjes en gedichten. We zijn zelfs naar een kerkdienst in Santa Barbara geweest om het Amerikaanse kerstgevoel mee te krijgen haha. Verder hebben we rondgewandeld over de campus van UCSB en langs het strand bij de oceaan, superleuk om mijn moeder en zusje te laten zien waar ik de afgelopen paar maanden mijn tijd had doorgebracht!

De rest van de week dat mama en Els me kwamen opzoeken zouden we met een RV (camper) een mini-roadtrip door Californië maken. Helaas ging dit avontuur iets anders dan verwacht… De eerste dag bleek dat het best lastig was om zo’n groot voertuig te besturen en kampeerden we uiteindelijk voor mijn oude huis in IV. ’s Nachts werd er aangeklopt door een politieagente, maar gelukkig was ze zo lief om ons te laten staan voor een nachtje en de volgende dag konden we onze weg vervolgen naar Morro Bay. In eerste instantie zouden we één nachtje in dit leuke kustplaatsje blijven staan, maar helaas sloeg de volgende ochtend het noodlot toe toen mijn moeder over haar veters struikelde op het campingterrein en haar pols brak. Daar zit je dan: in Amerika, mama met een gebroken pols terwijl zij de enige was die auto kan rijden… Twee lieve vrouwen die ook op de camping stonden hebben ons toen gelukkig geholpen. Zij zijn met ons naar de urgent care en naar het ziekenhuis gereden, waar röntgenfoto’s zijn gemaakt en mama een soort gipsen spalk had gekregen. Het blijkt maar weer dat Amerikanen soms een beetje gek zijn, want volgens hen kon mijn moeder met één arm in het gips nog makkelijk in een RV rijden. Uhu, dacht het niet! Wij hadden dus maar besloten om in Morro Bay te blijven en er maar het beste van te maken. En dan hebben we gedaan! We hebben een mooie wandeling gemaakt met als beloning een mooi 360 graden uitzicht van de omgeving en ook hebben we de mooie zonsondergang op het strand gezien. Geregeld dat de RV kon worden opgehaald door het verhuurbedrijf, terwijl wij zelf met de bus onze terugkeer hebben gemaakt naar LA waar we nog een nachtje in een hotel hebben geslapen. De laatste dag in LA hebben we ontbeten met American pancakes bij IHOP en een lekker toeristische, maar hele leuke hop on-hop off bustour hebben gedaan door Hollywood, Beverly Hills en langs de stranden. Ondanks mama’s gebroken pols heb ik een hele fijne tijd met haar en Els gehad in Californië en we hebben toen afgesproken om wel nog ooit een keer terug te komen en de rondreis te maken die we eigenlijk hadden willen maken.

Dit verhaal begint redelijk lang te worden, dus ik ga proberen wat sneller door de laatste anderhalve week te gaan. Dat begint makkelijk, want ik was geëindigd op oudjaarsdag toen mam en Els terugvlogen naar Nederland en ik onderweg naar Miami een tussenstop had op het vliegveld van Las Vegas. Het was de meest zielige Oud & Nieuw ooit: via een klok op mijn mobiel was ik aan het aftellen voor mezelf tot het 00.00 uur was en ik ergens verderop wat mensen “Happy New Year” hoorde roepen, terwijl de meeste mensen in de stoelen om mij heen lagen te slapen. Deze minder indrukwekkende start van het jaar werd gelukkig goed gemaakt door mijn perfecte nieuwjaarsduik in de blauwe oceaan aan het warme strand. In Miami ontmoette ik Tash – een vriendin van UCSB – weer en dat was echt heel gezellig! Heb met haar in twee dagen heel veel gezien van deze stad met enorm mooi weer (26 graden in de winter!) en Midden-Amerikaanse invloeden. We hebben veeeel gelopen: door de Art Deco buurt, naar de pier, langs de haven, door Fashion en Financial District en het mooiste vond ik denk ik de kleurrijke Wynwood Walls.

Na helaas ook afscheid te hebben genomen van Tash vervolgde ik mijn reis naar Orlando. Dit keer met de trein, ticket-to-ride stijl (kennen jullie dat bordspel?). Openbaar vervoer is in de VS toch echt wel minder goed geregeld dan in Nederland, dus met de trein gaan is best een onderneming en lekker ouderwets. Maar daardoor wel heel leuk om een keer te hebben meegemaakt! Voorafgaand aan het boeken van mijn ticket naar Orlando had ik niet per se door dat die stad vooral bekend is door de Disney en Universal themaparken; ik was dan ook niet geïnteresseerd in veel geld uitgeven aan de tickets daarvoor als ik toch in mijn eentje zou zijn, dus ik ben daar ook helemaal niet geweest. Wel ging ik op één van de avonden op Universal Citywalk naar de film met twee meiden van mijn kamer in het hostel, zoals het hoort typisch Amerikaans met een megagrote popcorn en beker cola. Orlando zelf was ook echt een mooie stad waar ik heerlijk heb ontbeten in een Frans café en heb rondgewandeld langs oude gebouwen en mooie buurten. Deze laatste zomerse winterdag heb ik afgesloten door te picknicken in één van de parken naast het water waar zelfs kleine schildpadden in zwommen. Echt genoten! (Afgezien van de hondenpoep waar ik per ongeluk mijn spijkerjas in had gelegd tijdens het picknicken haha)

Daarna was het tijd voor mijn laatste bestemming van mijn reis door de VS: New York! Deze stad is zó groot, maar ook echt zó gaaf!!! Het is net als in de films, echt bizar! Mijn hostel zat ergens in het midden van Manhattan. Ik zat in hetzelfde hostel als Noor – een Nederlands meisje dat ook naar UCSB was gegaan – dus ’s avonds zag ik haar daar vaak en overdag deden we allebei ons eigen ding. In New York heb je aan de ene kant van de straat wolkenkrabbers en aan de andere kant oude huizen met brandtrappen aan de zijkant; iedereen heeft haast en verplaatst zich snel te voet of met de metro, waar meestal muzikanten en bandjes te vinden zijn waar je naar kunt luisteren als de metro er voor de verandering eens langer over doet dan 2 minuten om te arriveren. Natuurlijk rijden bovengronds overal gele taxi’s en zijn er gelukkig genoeg leuke boekwinkeltjes of cafeetjes om koffie te drinken als je de kou even wilt ontwijken. Verder heb ik Times Square (en de M&M winkel) gezien, ben ik natuurlijk naar Central Park geweest en naar de Brooklyn Bridge, heb ik twee musea (MoMA en The Met) bezocht en ben ik langs de grote kerstboom voor het Rockefeller (uit Home Alone) gelopen. Daarnaast had ik een aantal keer supermooi uitzicht op de indrukwekkende skyline van de stad: vanaf de boot naar Staten Island (vanwaar ik het Vrijheidsbeeld gezien heb), vanaf Domino Park en het mooiste was vanaf een hele hoge wolkenkrabber waar ik 360 graden uitzicht had over New York. In die paar dagen ben ik echt verliefd geworden op deze stad!

De laatste avond in Amerika ging ik uit eten met Noor en Sem – beiden kwamen ze uit Utrecht en hadden ze ook in de VS gestudeerd – en toevallig hadden we allemaal dezelfde vlucht terug naar Amsterdam. Op Schiphol werd ik superlief opgewacht door papa, mama en mijn zusje en als verrassing ook nog door mijn vriendinnen Elin, Merle en Amalia. Na al die maanden in Amerika is het superfijn om vrienden en familie in Nederland weer te zien en te spreken, ik had iedereen toch wel echt gemist! Daarnaast was het even afkicken van alle New York cheesecake, milkshake, donuts, cookie dough-ijs en bagels toen ik weer terug in Nederland was, maar gelukkig betekent dit wel dat ik weer kan genieten van een normale boterham met hagelslag. Verder is het ook heel lekker om weer op mijn eigen kamer te kunnen slapen en voor het eerst in lange tijd niet mijn kamer te hoeven delen met een kamergenoot, zoals ik in Santa Barbara gewend was. Ik ben nog steeds niet helemaal gewend aan de kou hier en verlang wat dat betreft ook echt nog wel terug naar de zonnige winter in Californië.

Mijn tijd in Californië en de VS zit er op en lijkt eigenlijk al weer zo lang geleden, het is echt alsof ik gedroomd heb dat ik daar ben geweest. Gelukkig was het wel een hele mooie droom en ik zou het voor geen goud hebben willen missen!

Heel veel liefs,
Mir

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Becky Morrison:
    31 januari 2020
    Wat een mooie avonturen Miriam. Je hebt t mooi verworden en je bent topper 💪🏾 Zo leuk dat Marit en Elsa kwamen bij jou op visite. Jullie zien allemaal prachtig uit. Doe de groeten aan iedereen. Becky xxxx❤️🥰