Time flies when you're having fun

24 december 2019 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Lieve vrienden en familie,

Zoals dat vaak gaat met goede voornemens is het me niet echt gelukt om mijn blog goed bij te houden. De vorige was een paar maanden geleden en inmiddels zit mijn uitwisseling in Amerika er al bijna weer op. Het studeren is in ieder geval allemaal klaar, de finals heb ik overleefd en gelukkig kan ik nu nog een maandje rondreizen hier. De tijd op UCSB ging gewoon veel te snel, maar in dit blog probeer ik een recap te geven van de afgelopen maanden.

De grootste reden waarom ik geen tijd heb gehad om dit blog te schrijven is alle reizen die ik heb gemaakt. Ik heb geteld en ben in totaal vier weekenden in Isla Vista gebleven, elk ander weekend was ik op reis. De meeste reizen heb ik met de mensen gemaakt van de Yosemite-trip en in de afgelopen tijd ben ik echt goede vrienden met hen geworden. Begin november hebben we een roadtrip gemaakt door Big Sur, een natuurgebied direct langs de kust van Californië. We hebben gekampeerd en zelfgemaakte Vietnamese soep gedronken van onze buren, gezwommen, zee-olifanten gespot, gelunched met uitzicht op een waterval en de zonsondergang gezien. Het weekend erna ben ik afgereisd naar Grand Canyon met eerst een tussenstop in Las Vegas om onze eigen versie van de film “The Hangover” te beleven. (What happens in Vegas, stays in Vegas haha.) Grand Canyon was absoluut geweldig, tijdens de hike had je pas door hoe indrukwekkend groot alles daar is! Verder hebben we ook nog door een waterhole canyon gelopen en typische roadtrip foto’s in het midden van de weg gemaakt onderweg van Arizona naar Utah. Voorafgaand aan de uitwisseling had ik gehoopt om net als in de films over Amerikaanse snelwegen in the middle of nowhere te rijden en ik ben zó blij dat ik ook echt zulke roadtrips heb gemaakt. Eén van mijn mooiste herinneringen aan Californië is zeker in de auto zitten met geweldige mensen en volop meezingen met Country Roads, California Girls, Miss American Pie, Party in the USA, the Beachboys… Love it!

Alsof deze roadtrips niet genoeg waren ben ik ook nog een paar weekenden met het vliegtuig op pad geweest. Tijdens een ‘studiesessie’ hadden we vluchten naar Austin, Texas geboekt, gewoon omdat het kan en goedkoop was J Had nog nooit van Austin gehoord, maar het is een hele toffe stad! Mensen in Texas dragen echt cowboylaarzen en -hoeden in de club of in een saloon, spreken je aan met “y’all” en weten hoe ze goed moeten bbq’en. Een andere vliegreis had als eindbestemming Canada! Thanksgiving heb ik niet doorgebracht in Amerika, maar in Banff National Park dichtbij Calgary waar we een friendsgiving gedaan hebben. Oftewel, samen met vrienden koken (in ons geval hebben we hamburgers gebakken op de grill op de veranda van onze chalet). Banff was zo mooi en tegelijkertijd zo koud! In -20 graden hebben we bergen beklommen, in hotsprings gechilld, geschaatst op een bevroren meer en aan cross-country skiing gedaan. Mega mooie natuur daar, maar wel even wat anders dan het warme Californië. Gelukkig hadden we een open haard en warme chocomel met mini-marshmellows om ons warm te houden. Na Banff eerst nog een paar dagen Vancouver bezocht, waar we in een fancy appartement sliepen met uitzicht over de stad en waar de minimumleeftijd voor alcohol 19 jaar is. Voelde top om weer eens een legaal biertje te kunnen bestellen in de bar. Ik dacht dat ik alle trips nu genoemd had, maar ik was bijna vergeten dat ik tussendoor ook nog naar LA ben geweest met Hanneke die nu haar masterstage in Berkeley loopt. Lekker toeristisch hebben we over de Walk of Fame gelopen, het Hollywood-sign gezien en koffie gedronken in het café van Friends “Central Perk”.

Al deze tripjes waren echt onvergetelijk en ik ga het zeker missen om met deze mensen rond te reizen; het is superleuk dat ik tijdens mijn tijd in Isla Vista zoveel van Californië (en Texas en Canada) gezien heb! Tussen al deze reisjes door heb ik zeker ook nog wel een beetje gestudeerd en natuurlijk genoten van het leven in IV. Het leuke aan deze plaats is dat Isla Vista echt een soort studentendorp is (77% van de inwoners studeert aan UCSB of city college), waardoor je supermakkelijk met vrienden kunt afspreken om samen te gaan eten of de zonsondergang te bekijken. Na zonsondergang was er genoeg tijd om te chillen met vrienden bij iemand thuis of in karoakebar Rockfire op woensdag, of om te kletsen met andere (internationale) studenten op huisfeestjes op een balkon aan de zee. Het laatste huisfeestje waar ik geweest ben was in kerstthema en typisch Amerikaans met zelfgemaakte koekjes, mensen verkleed in foute kerstoutfits en genoeg drank en slagroomspuitbussen. Ik ga IV en alle mensen daar echt wel heel erg missen. Het is gek hoe je in 10 weken tijd zulke goede vrienden kunt maken en ik hoop ook echt dat ik veel van hen nog op een ander moment op een andere plek weer ga zien!

Een ander goed voornemen waar ik op het laatst minder aan ben toegekomen is sporten. Eerst wilde ik dit elke dag toen, maar vanaf november begon het ook in Santa Barbara wat ‘kouder’ te worden (15 graden) en was het opeens minder aanlokkelijk om te gaan hardlopen of surfen. Aan het begin van het semester heb ik gevolleybald met een groep internationals, maar die competitie was op een gegeven moment ook afgelopen. Net zoals spinning waar ik me voor had opgegeven en waar ik in de laatste weken eigenlijk niet meer naar toe ben geweest. Het enige wat nog een beetje telt als sporten is het hiken in de weekenden. Maar goed, sporten ga ik maar weer oppakken als ik weer terug in Nederland ben. Het zal toch een beetje nodig zijn om de Amerikaanse kilo’s van alle Reese’s en American pancakes er weer af te halen. Wat ik nog wel heb gedaan is naar sport kijken; UCSB heeft geen football team helaas, maar ik ben wel naar hun icehockey-wedstrijd geweest (dat gaat er heftig aan toe!) en heb een wedstrijd van het vrouwen volleybalteam gezien. Hier in Amerika hebben ze dus echt teams vanuit de universiteit die tegen andere uni’s strijden, heel anders dan in Nederland.

In de week na Canada was het deadweek – oftewel, finalsweek – die ik gelukkig overleefd heb. Het einde van de tentamenperiode heb ik gevierd op de beste manier die er bestaat, namelijk met een reis naar Maui, Hawaii. Met een studentenvisum mag je nog 30 dagen reizen nadat je studie is afgelopen en dat ga ik ook zeker doen. Deze reis naar Hawaii was het begin van mijn rondreis door Amerika; op de planning staat nog San Francisco, een week in Californië met mijn moeder en zusje, dan naar Miami, Orlando en als laatste New York voor ik op 12 januari terugvlieg naar Nederland.

Op het moment van schrijven zat ik in het vliegtuig vanaf Maui naar San Francisco en ik geloof dat ik al meer dan genoeg verteld heb, dus ik zal jullie later updaten over mijn rondreis in de VS (inclusief Maui). Ik heb megaveel zin in het rondreizen in Amerika voor nog 3,5e week, maar ik heb ook heel veel zin om jullie allemaal weer te zien want ik mis jullie toch ook wel een beetje. Tot snel!

Heel veel liefs,

Mir

P.S. Tijdens onze terugreis vanaf Grand Canyon naar Santa Barbara ben ik ergens in Nevada in een tankstation mijn portemonnee verloren met mijn pinpas, creditcard en ID-kaart erin. Stom natuurlijk, maar gelukkig is het inmiddels (bijna) opgelost en heb ik een Amerikaanse pinpas die ik nu kan gebruiken.

P.P.S. Op Black Friday heb ik – eindelijk – een nieuwe mobiel gekocht, mede met de reden dat ik dan goede foto’s kan maken tijdens het rondreizen wanneer ik in mijn eentje ben en niet kan vertrouwen op de goede camerakwaliteit van de telefoons van andere mensen. Voor de mensen die weten hoe slecht mijn oude mobiel was: dit is zeker een enorme verbetering J