California Dreaming

5 oktober 2019 - Goleta, California, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Voorafgaand aan mijn reis naar Amerika kreeg ik van een aantal mensen het verzoek om te gaan vloggen als ik hier zou zijn. Omdat ik nou niet bepaald een ster ben in mezelf goed op camera krijgen, lijkt het me beter om geen vlogs te sturen maar jullie op de hoogte te houden door dit blog :) Lees dus vooral verder als je je afvraagt hoe ik mijn tijd doorbreng in Californië!

Ongelooflijk hoe snel ik gewend ben geraakt aan het leven hier: ik ben hier nu twee weken, maar heb al zoveel leuke dingen gedaan dat het lijkt alsof ik hier al een maand woon! Gelijk bij aankomst voelde het al goed om hier te zijn en dat gevoel heb ik nog steeds, want de mensen zijn hier echt heel open en aardig. Na een 30-uur-lange reis (inclusief een meer dan 3 uur vertraagde vlucht vanuit Kopenhagen naar Los Angeles) werd ik superlief opgevangen in Santa Barbara in het huis van vriendinnen van Eli, die hier vorig jaar ook een semester heeft gestudeerd. Heb daar twee nachten heerlijk op de bank gebivakkeerd en kon daarna doorverhuizen naar mijn eigen kamer in een appartement met drie leuke Amerikaanse meiden. Zoals iedereen in Amerika deel ik mijn kamer en daar raak je eigenlijk snel aan gewend. Ik woon hier superfijn! In de eerste paar dagen hebben mijn huisgenoten en ik nog wel een mierenplaag die ons appartement terroriseerde met vele insectenvallen moeten wegjagen. Maar verder is alles helemaal top, zeker nu ik eindelijk de tijd heb genomen om mijn foto’s vanuit Nederland op te hangen aan de muur boven mijn bed :)

De eerste paar dagen nadat ik in Amerika geland was, heb ik vooral enorm veel genoten van het mooie weer, de blauwe oceaan en zeker ook de zonsondergang. Inmiddels heb ik zelfs al een paar keer hardgelopen naar de kust (jaja: goed voornemen om hier te gaan sporten om te voorkomen dat ik aankom van al die Amerikaanse porties!) en in de oceaan gezwommen. Sinds vorige week donderdag zijn de colleges hier gestart - je zou bijna vergeten dat ik ook nog moest studeren - en heb ik ook de bieb maar eens bezocht. Op de 8e verdieping heb je uitzicht op zowel de bergen als de oceaan, helemaal niet verkeerd! Als de UB in Utrecht zo'n uitzicht had zou ik er vast vaker te vinden zijn :)

Voor de start van colleges heb ik een mooie stedentrip naar San Diego gemaakt met vier internationale meiden die ik hier heb leren kennen. Het was echt een geweldige stad met veel Mexicaanse invloeden, palmbomen langs het strand en wolkenkrabbers! Ik ben heel erg blij dat ik daar geweest ben en langs de Sunset Cliffs heb gelopen, zeehonden heb gezien in een baai ongeveer midden in de stad en natuurlijk taco's heb gegeten op Taco Tuesday. Verder vermaak ik me ook in Santa Barbara erg goed! Bijna elke avond worden in Isla Vista huisfeestjes georganiseerd; vele daarvan zijn typisch Amerikaans, waar studenten feesten in de tuin, dansen op (of hangen aan) het balkon en bier drinken uit red cups. Op deze feestjes leer je supermakkelijk nieuwe mensen kennen, vooral andere internationals aangezien zij ook allemaal nieuw zijn hier natuurlijk en op zoek zijn naar vrienden. Gisteravond ben ik met een aantal van hen naar een typisch Amerikaans frat-house geweest. Het is echt precies zoals in de films: een groot fraternity-huis uit het Griekse systeem, ze schenken gratis, goedkope drank in red cups en er zijn veel meiden die losgaan op Amerikaanse hitjes. Echt uitgaan in downtown Santa Barbara kan ik hier trouwens niet vanwege de 21-jaar alcoholgrens waar ze zich best streng aan houden, maar gelukkig is er in IV (Isla Vista, de plek waar alle studenten wonen) altijd wel een huisfeestje te vinden!

Is Amerika nou echt verschillend van Nederland? Ja, vind ik wel! Een aantal typische Amerikaanse dingen die me hier zijn opgevallen zijn de grote huizen en brede straten, dat ongeveer elke Amerikaanse student een auto heeft, skateboarders op campus en die hierboven genoemde huisfeestjes. Ik heb echt al zó vaak gedacht: dit is precies zoals in de films! Verder is ook het eten typisch: hash browns bij een wegrestaurant, bagels als lunch, pizza met ranch. Voor de mensen die ranch niet kennen: het is een Amerikaanse dipsaus, eigenlijk een soort mayonaise dat ze letterlijk bij elk gerecht kunnen eten (denk aan: groenten, patat, brood...) De Amerikaanse porties eten en soda zijn écht groot, je kan er vaak bijna twee keer van eten.

Eén ding hier op UCSB doet juist weer heel erg aan Nederland denken, bijna iedereen fietst namelijk naar college. Voelt lekker vertrouwd. Ik ging hier trouwens heen met het geruststellende idee dat ik in ieder geval een fiets alvast had - namelijk de mooie paarse fiets van Eli, die ze speciaal voor mij bij haar vriendinnen naast het huis had bewaard. Die heb ik zeker ook gebruikt, voor één avond. De eerste avond dat ik hier was ging ik met wat mensen zonsondergang kijken op het strand en had ik mijn fiets niet op het slot gedaan. Het kettingslot had namelijk een 5-cijfercode, maar ik had 6 cijfers gekregen en niemand bleek de juiste combinatie te weten. De clou van het verhaal: mijn/Eli's fiets was gestolen, helaas. Maar niet getreurd, ik heb inmiddels een ander prachtexemplaar van een fiets op de kop weten te tikken. Ditmaal is hij rood met witte banden, ook al zo uniek. Het slot ontbreekt niet en ik heb nu al zin om hier de komende maanden mee door IV te cruisen.

Hopelijk hebben jullie een beetje genoten van de verhalen uit het zonnige Californië. Ik heb het hier in ieder geval enorm naar mijn zin en ben superblij met mijn keuze om op deze plek een paar maanden te gaan studeren! Natuurlijk mis ik jullie wel een beetje, maar het is heel fijn om van iedereen af en toe berichtjes te ontvangen om nog een beetje in contact te blijven.

Tot snel!
Veel liefs vanuit Amerika,
Mir

1. Theun:
    5 oktober 2019
    Leuk! Heel veel plezier en succes met de studie. En geniet van alle indrukken!
  2. Emmalie:
    5 oktober 2019
    Super leuk om te lezen Miriam! Fijne tijd gewenst daar en geniet ervan :):)
  3. Elsa:
    5 oktober 2019
    Ontzettend leuk geschreven Mir!!! Keep going :)
  4. Martym:
    5 oktober 2019
    Leuk Mir, blijven schrijven zo! Vergeet de mimosa niet bij een brunch te proberen!
  5. Lieke:
    6 oktober 2019
    Heel leuk om te lezen! Volgens mij heb jij echt een toptijd daar, veel plezier :)
  6. Xandra:
    8 oktober 2019
    Ik ben ook in de VS geweest in Seattle en herken veel. Ik dacht eerst dat iedereen van me hield (you’re wonderful, that’s nice, en al die hugs). Zo overdreven aardig was iedereen. Daarna snap je dat dat gewoon de standaard omgangsvormen zijn. Veel plezier Miriam, blijf vertellen!