Roadtripping

28 oktober 2019 - Goleta, California, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Vorig weekend had ik opeens de realisatie dat ik hier nu meer dan een maand ben, zo gek! Ik denk in ieder geval dat het een goed teken is dat de tijd zo snel voorbij lijkt te gaan. Hier een nieuw blog vanuit het nog steeds zonnige Californië!

Tot nu heb ik nog geen enkel weekend thuis doorgebracht, afgezien van het allereerste weekend hier nadat ik net verhuisd was naar mijn appartement. Van tevoren had ik niet per se verwacht dat ik zoveel weekenden weg zou zijn, maar het is heel gaaf om zoveel mogelijk van het mooie Californië te zien! Ik ben hier – zoals heel veel internationals – lid geworden van de Excursion Club. Vanuit deze studentenvereniging kan je onder andere gratis stand-up paddleboarden (SUPpen), surfen en heel goedkoop hiken. Surfen was één van de dingen die ik heel graag wilde doen als ik hier in Santa Barbara was, om de echte beachvibe mee te krijgen. Tot nu toe heb ik twee keer gesurfd, maar het is me nog niet gelukt om echt op het surfboard te staan. Mede doordat de tweede keer dat ik ging surfen samen met Francesca (een Spaans meisje) er geen golven waren haha. Mijn doel is om minimaal één keer een golf te pakken voor ik terug naar Nederland ga, dus ik blijf zeker oefenen. Afgezien van mijn nog niet geslaagde pogingen is het ook al gewoon heel mooi om gewoon met zonsondergang met een surfboard of paddleboard in het water te zijn en de lucht te zien veranderen van dieprood naar oranje en pastelroze.

Het eerste weekend ben ik met de Excursion Club naar Deep Creek Hotsprings geweest. Dit was mijn allereerste echte hike – met backpack en al – ooit, maar na een autorit richting de ‘woestijn van Californië’ en een energydrankje (BANGS, in de smaak van een verjaardagstaart) was ik er helemaal klaar voor! De wandeltocht zelf was heel warm, maar ook heel mooi en eindigde met een steile afdaling waar we moesten zitten en glijdend naar beneden moesten. De bestemming was de hete tocht absoluut waard: we kampeerden naast een klein meertje met daarnaast de hotsprings, waarin je afwisselend kon afkoelen en weer opwarmen. Zo gaaf! ’s Nachts waren de hotpsrings ook nog lekker warm en daarna kon je met zoveel mogelijk lagen kleren je slaapzak in om zonder tent in de open lucht te slapen en te hopen dat je warm bleef. Het was koud en niet mega comfortabel, maar wel mooi om onder de sterren in slaap te vallen en wakker te worden door de zonsopkomst. Ik ben heel erg blij dat ik deze mooie trip meegemaakt heb en ook blij dat ik het overleefd heb! Blijkbaar leven er namelijk hersenetende amoebe in sommige warme natuurwateren in Amerika die via je neus je hersenen binnendringen en daar gaan zitten smikkelen, waardoor je binnen twee weken dood bent. (Ze hadden ons hier wel voor gewaarschuwd hoor.)

Op de Deep Creek-trip heb ik leuke mensen ontmoet met wie ik nu nog steeds omga. Met een deel van hen ben ik het weekend erna naar Yosemite National Park geweest, dat was echt geweldig! Met twee gehuurde auto’s vertrokken we op zaterdagochtend megavroeg richting het noorden van Californië, met zonsopkomst reden we door het uitgestrekte platteland en rond lunchtijd kwamen we aan bij onze lodges. We kampeerden daar twee nachten en op één van de avonden hebben we gezellig bij onze buren s’mores en chocolate chip cookies gegeten bij hun kampvuur nadat we bij hun een pan voor ons avondeten geleend hadden omdat we te slecht voorbereid waren. Overdag hebben we op verschillende plekken gehiked met als hoogtepunt de 20 kilometer lange hike naar Clouds Rest, een hoge berg waar we een 360 graden uitzicht hadden over een grote vallei in Yosemite. De natuur in Yosemite was heel erg mooi en gelukkig was het deel waar wij waren niet afgebrand door de grote bosbranden. Helaas hebben we geen beren gespot, maar wel veel andere dieren zoals een wasbeer, herten, eekhoorns en chipmunks. Ik vond het echt tof om met deze groep mensen dit weekend en deze roadtrip te maken, ga ik zeker niet snel vergeten!

Vorig weekend zijn we met een grote groep studenten vanuit de Excursion Club gaan kamperen in de bergen in de buurt van Santa Barbara. Echt verbazingwekkend hoe mooi de natuur is zo dichtbij waar ik nu woon! ’s Avonds hebben we de zonsondergang bewonderd boven de horizon die we vanaf onze plek in de bergen heel goed konden zien en ’s nachts – na weer een kampvuur met s’mores – ben ik in slaap gevallen met uitzicht op alle lichtjes van Santa Barbara, IV en de sterren.

Zoals je kunt lezen vermaak ik me hier dus wel. De temperaturen zijn hier nog zo hoog dat het wel zomer lijkt, terwijl het in Nederland geloof ik al aardig vaak heeft geregend. Mij hoor je niet klagen, ik kan hier nog lekker in korte broek rondlopen en na mijn colleges een duik nemen in de oceaan. Sidenote: ik zie al best veel mensen hier in sweater overdag in de brandende zon, zijn die wel goed bij hun hoofd?

Na een maand in Amerika zijn er nog steeds typische Amerikaanse dingen die me opvallen, onder andere het gebrek aan kookkunsten. Het lijkt zo stereotiep dat Amerikanen alleen maar fastfood eten, maar ze houden ook gewoon echt niet van koken. Mijn huisgenoten waren onder de indruk van mijn wraps met chilibonen, maïs en tomatenblokjes uit blik haha. Het fastfood hier heb ik al wel uitgeprobeerd: ik ben samen met mijn huisgenoten naar In ’n Out geweest, dé Californische fastfoodketen. Een ander typisch Amerikaans ding is Halloween. Letterlijk overal is Halloween-decoratie te vinden! Zelf ben ik niet echt van de zombies en enge clowns, maar voor Halloweenfeestjes en Halloween-oreo’s ben ik natuurlijk wel te porren.

Oja, ik vergeet oprecht bijna te noemen dat ik hier ook nog aan het studeren ben. Mijn eerste midterm zit erop en ook mijn eerste paper is ingeleverd, dus ik ben ergens ook nog wel bezig met studie mocht dat jullie geruststellen. Dit was in ieder geval weer mijn update vanuit Amerika, ik zie jullie weer over 3 maanden!

Heel veel liefs,

Mir

1. Lieke:
    29 oktober 2019
    Gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt Miriam!!! Wat een super toffe dingen maak je daar mee!
  2. Martym:
    29 oktober 2019
    Leuk Mir, vooral zo door gaan met genieten :)
  3. Nelleke:
    Wauw Mir wat amazing wat je allemaal doet! Heel erg gaaf 😍